Trening Tabaty - szybki sposób na poprawę kondycji i zdrowia

Zdrowie

06
Lipiec
2015
Opracował go japoński doktor współpracujący z olimpijczykami Izumi Tabata. Chociaż powstał z myślą o sportowcach to obecnie stał się także doskonałą formą treningu dla amatorów walczących z nadwagą i chcących poprawić ogólną wydolność organizmu.

Na czym polega taki trening?

Inaczej nazywa się go czterominutowym, interwałowym treningiem metabolicznym. Składa się on z 4 serii trwających 4 minuty. W czasie jednej serii, która trwa 1 minutę: 20 sekund poświęcamy na intensywne ćwiczenia (ważne, by wykonać jak największą ilość powtórzeń), 10 sekund na odpoczynek i znowu 20 sekund ćwiczeń i 10 sekund odpoczynek.
Ważne jest, by mieć przy sobie stoper, który pomoże nam idealnie odmierzyć czas oraz, by powtarzane ćwiczenia angażowały jak najwięcej partii mięśni.
Z pozoru wydaje się to dość łatwe i mało wyczerpujące, ale zapewniam to tylko pozory.

Jakie ćwiczenia powinniśmy wybrać?

Najodpowiedniejsze będą:
- pompki
- przysiady (z obciążeniem lub bez)
- bieg w miejscu
- jazda na rowerze
- skakanie na skakance

Jakie efekty daje taki trening?

1. Efektywne spalanie tkanki tłuszczowej.
Taki trening sprawia, że spalamy tkankę tłuszczową nie tylko w czasie ćwiczeń, ale nawet przez 48 godzin po ich zakończeniu. Wszystko dlatego, że szybko wyczerpują się zapasy glikogenu, więc organizm musi sięgnąć po inne źródło energii jakim jest tkanka tłuszczowa. Organizm potrzebuje sporo czasu, by się zregenerować i odzyskać równowagę, dlatego spala tkankę tłuszczową nawet, gdy już nie ćwiczymy.
Chociaż brzmi to drastycznie, to jeśli po zakończeniu treningu Twoje ciało jest obolałe i ogólnie słabo się czujesz to znaczy, że trening był dobrze wykonany.

2. Poprawa ogólnej wydolności organizmu.
Jeżeli ćwiczenia wykonywane są prawidłowo, to wydolność naszego organizmu istotnie się poprawia. Mamy nie tylko lepszą kondycję, ale i silniejsze mięśnie.

O czym warto pamiętać?

Intensywność tego treningu jest tak duża, że nie powinniśmy go wykonywać częściej niż 2-3 razy w tygodniu.

Dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z Tabatą zaleca się, by nie wykonywały treningu częściej niż 1 raz w tygodniu, a dopiero, gdy ich kondycja się poprawi stopniowo zwiększały jego częstość.

Jak to wygląda w praktyce?

Każdy trening powinien rozpocząć się rozgrzewką. Należy wykonać wtedy przykładowo: 20 przysiadów, podskoków, skłonów, a później biec w miejscu przez około minutę. Potem przechodzimy do właściwych ćwiczeń.

Seria 1:
brzuszki- 20 sekund
odpoczynek-10 sekund
przeciwne brzuszki- 20 sekund
odpoczynek- 10 sekund
Seria 2:
Przysiady- 20 sekund
Odpoczynek - 10 sekund
Przysiady z obciążeniem- 20 sekund
Odpoczynek - 10 sekund
 
Seria 3:
Bieg w miejscu- 20 sekund
Odpoczynek 10 sekund
Przysiad z podskokiem- 20 sekund
Odpoczynek- 10 sekund
Seria 4:
Skakanie na skakance- 20 sekund
Odpoczynek- 10 sekund
Bieg w miejscu - 20 sekund
Odpoczynek - 10 sekund
 

Nie zniechęcaj się jeżeli masz tzw. „zakwasy” i wszystko Cię boli, bo to oznaka tego, że trening działa.


Dorota Dziuryk

 
Opublikowano: 2015-07-06

#trening Tabaty #poprawa kondycji #trening #seria ćwiczeń 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!