Schłódź organizm od środka - dieta na upalne dni!

Zdrowie

18
Czerwiec
2015
Późna wiosna i lato to pory roku, w których nasz metabolizm nieco zwalnia. Dzieje się tak dlatego, że naszemu organizmowi łatwiej jest utrzymać stałą temperaturę ciała gdy na zewnątrz również jest ciepło. Z tego powodu powinniśmy bardziej zwrócić uwagę na to co jemy, zwłaszcza jeżeli nie chcemy zyskać kilku nadprogramowych kilogramów. Oto kilka wskazówek dietetycznych na upalne dni.

Które grupy produktów są najbardziej polecane?

W naszym codziennym menu nie powinno zabraknąć warzyw, owoców, mleka i produktów mlecznych oraz chudego mięsa i ryb. Produkty z tych grup zawierają wiele składników (witaminy, minerały), które pomagają organizmowi sprawnie funkcjonować.
 

 

Te produkty schładzają organizm od środka

Czy wiesz, że istnieją produkty, które działają chłodząco na organizm? Są to przede wszystkim:

1. Jogurty - działają przede wszystkim orzeźwiająco. Zawierają korzystne dla organizmu kultury bakterii, które wspomagają proces trawienia. Znajdziemy w nich także sporą ilość białka i wapnia. W połączeniu z innymi produktami mogą stanowić świetną przekąskę w postaci koktajli owocowych czy sałatek.

2. Owoce - zwłaszcza z powodu tego, że zawierają dużą ilość wody. Najbardziej polecane są arbuzy, czereśnie, jabłka, melony i pomarańcze. Duża zawartość wody pomaga prawidłowo nawodnić organizm, dodatkowo zawierają antyoksydanty i błonnik, który również usprawnia procesy trawienne. Najlepiej spożywać je w postaci surowej.

Zrezygnuj z gorących obiadów

Gdy temperatura rośnie i upał daje nam się we znaki nie mamy ochoty jeść gorących posiłków. Zamiast gorącej zupy przygotuj chłodnik na bazie kefiru lub jogurtu naturalnego, w którym znajdą się owoce lub warzywa.
Tradycyjnego schabowego możesz zamienić na sałatkę ze świeżych warzyw, wzbogaconą kawałkami pieczonej piersi z kurczaka lub ryżem.

Nie zapominaj o płynach!

Niezależnie od pory roku pamiętaj o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów bez względu na to czy odczuwasz pragnienie czy nie. Absolutne minimum to około 1,5 - 2 l na dobę. Najlepiej, by była to niegazowana woda mineralna, ewentualnie soki, herbatki ziołowe lub owocowe. Nie poleca się picia kawy, ponieważ zawiera kofeinę, a ona dodatkowo odwadnia organizm.
Osoby starsze i dzieci są najbardziej narażone na odwodnienie, ponieważ często nie odczuwają pragnienia lub po prostu zapominają o piciu, dlatego należy im o tym często przypominać.
Woda jest jednym z najważniejszych płynów dla naszego organizmu, To w jej środowisku przebiegają wszystkie reakcje i to dzięki niej nasze komórki otrzymują wszystkie potrzebne składniki. Dla porównania bez picia dorosły człowiek wytrzyma maksymalnie 7-10 dni, natomiast bez jedzenia nawet miesiąc.
 

 

O czym jeszcze warto pamiętać?

1. Sól
Wraz z potem tracimy nie tylko wodę, ale i składniki mineralne (np. sód). Pocenie się jest naturalnym procesem fizjologicznym, dzięki któremu nasz organizm potrafi przetrwać upał. Jednak, gdy proces ten przebiega bardzo intensywnie może powodować wiele niekorzystnych skutków jak np. osłabienie, brak apetytu, czy skurcze. Dlatego warto zwrócić uwagę na zawartość sodu w produktach, które spożywamy na co dzień, aczkolwiek w przeciętnej diecie jego ilość znacznie przekracza normę, tak więc niedobory zdarzają się bardzo rzadko.

2. Alkohol
Nie raz słyszymy „na upał nie ma nic lepszego niż zimne piwo”. Tak naprawdę zdanie to nie ma żadnego pokrycia w rzeczywistości. W upał powinniśmy się wystrzegać alkoholu, ponieważ odwadnia organizm, a dodatkowo sprzyja zasłabnięciom i zawrotom głowy. Łatwiej również się upijamy.

3. Lody
Mimo, że nasza ochota na zimne lody jest bardzo duża, wcale nie są one polecane na upał. Nie dość, że zwykle są bardzo kaloryczne (zwłaszcza te, które zawierają czekoladę czy słodkie sosy) to na dodatek mogą sprzyjać przeziębieniu i anginie. Wszystko za sprawą różnicy temperatur, która może wywołać szok termiczny, a my zamiast leżeć na plaży zostaniemy przykuci do łóżka.


Dorota Dziuryk
Opublikowano: 2015-06-18

#dieta #zbilansowana dieta #dieta w lato #nawadnianie organizmu 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!