Moda na dietę bezglutenową

Zdrowie

27
Maj
2015

Co to jest gluten?

Gluten jest mieszanką białek gluteniny i gliadyny, które zawarte są w ziarnach zbóż takich jak: pszenica, jęczmień, żyto czy owies. Gluten jest naturalnym składnikiem występującym w żywności, który odpowiada między innymi za to, że pieczywo ma przyjemna konsystencję, a makaron miękką strukturę. Ponadto wiąże tłuszcz z wodą, emulguje i stabilizuje oraz jest doskonałym nośnikiem dla aromatów i przypraw, dlatego gluten jest ceniony przez piekarnie przemysłowe.

Celiakia i alergia na gluten

Są osoby, które nie mogą jeść produktów zawierających gluten, ponieważ ich organizmy nie tolerują tego składnika. Spowodowane jest to defektem genetycznym. Pod wpływem glutenu organizm zaczyna produkować przeciwciała, które uszkadzają kosmki jelitowe i powodują chorobę jelit – celiakię.
Osoby chore na celiakie, po spożyciu glutenu, zmagają się z różnymi dolegliwościami: przewlekle biegunki, wzdęcia, bóle brzucha. U dzieci alergia na gluten spowodować może: brak apetytu, niską wagę, spowolniony wzrost, zaburzenia w rozwoju.
Celiakia jest chorobą , która towarzyszy nam przez całe życie i wymaga stosowania diety, natomiast alergia na gluten w bardzo wielu przypadkach ustępuje z wiekiem.

Gluten FREE

Dieta bezglutenowa jak sama nazwa mówi polega na wyeliminowaniu z naszego jadłospisu glutenu i zastąpienia go pełnowartościowymi produktami spożywczymi. Musimy jednak pamiętać, że istnieje ogromna różnica miedzy prawdziwą dietą bezglutenową – opartą na produktach, które faktycznie go nie mają: mięsa, jaja, ryby, owoce, warzywa oraz zboża: gryka, proso (kasza jaglana), ryż, komosa, bataty – a dietą „bezglutenową” nafaszerowaną chemią, aby sztucznie ten składnik wyciągnąć z produktów. Dlatego też mówimy stanowcze NIE! dla wszystkich „bezglutenowych” batoników, ciastek itd.

Produkty niezawierające glutenu, które warto uwzględnić w naszej diecie

Produkty zbożowe: ryż biały i brązowy, kukurydza, gryka, proso, kasza jaglana, płatki ryżowe, skrobia kukurydziana, ryżowa i z tapioki, gotowe mieszanki mączne bezglutenowe, pieczywa i makarony z mąk bezglutenowych wykonane samodzielnie oraz kupne oznakowane znakiem przekreślonego kłosa, kaszki dla dzieci ryżowe i kukurydziane
Mięso, ryby, jaja: świeże, nieprzetworzone mięsa, świeże ryby, jaja
Produkty mleczne: świeże mleko, mleko w kartonie, kefir, maślanka, jogurt naturalny, nieprzetworzony ser biały, żółty
Tłuszcze: masło, olej roślinny, oliwa z oliwek
Warzywa i owoce: wszystkie
Napoje: herbata, kawa naturalna, soki owocowe, wody mineralne , kompoty, napary z ziół

Gluten FREE – Każdy na tym skorzysta!

Proponuję każdemu zrobienie całkowitego odpoczynku od glutenu i po tygodniu sprawdzenie tego jak śpimy, jak funkcjonujemy w trakcie dnia, jak myślimy, jak pracujemy. Po tygodniu robimy małą prowokacje glutenem - płatki owsiane, chleb żytni, bułka grahamka bądź mała tortilla.
Wzdęcia, uczucie senności po posiłku, słabsza pamięć i sprawność umysłowa, gorszy sen. To tylko niektóre z objawów dostarczenia glutenu do naszego organizmu. Pamiętajmy, że o ile celiakia dotyczy ok. 1-2 % populacji o tyle, nadwrażliwość na gluten może mieć prawie 100 %.

PRZYKŁADOWY JEDNODNIOWY JADŁOSPIS DLA 30 LETNIEJ KOBIETY O WADZE 60 KG I WZROŚCIE 165 CM:

ŚNIADANIE :
Mleko 2% - 1 szklanka
Płatki jaglane – 3 łyżki
Awokado – ½ szt
Szpinak świeży – 3 garści

II ŚNIADANIE:
Chleb słonecznikowy bezglutenowy – 2 kromki
Jajko gotowane – 1 szt
Ogórek kiszony – 2 szt
Papryka zielona – ½ szt
OBIAD:
Filet z sandacza – 1 szt
Makaron ryżowy – 80g
Papryka pomarańczowa – ½ szt
Pomidor – 1 szt
Oliwki – garść

PODWIECZOREK:
Banan – 1 szt
Pistacje – garść

KOLACJA - ZAPIEKANKA:
Filet z piersi kurczaka – ½ szt
Cukinia – ¼ szt
Brokuł – 1/5 szt
Kalafior – 1/5 szt
Kiełki rzodkiewki – 2 łyżki
Ziemniak – 1 szt


Tomasz Warczak
Opublikowano: 2015-05-27

#celiakia #gluten #dieta bezglutenowa #produkty bezglutenowe 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!