Produkty light - zdrowe czy nie?

Zdrowie

11
Luty
2015

Gama produktów light jest bardzo szeroka: jogurt 0%, coca - cola light, majonez light…Co kryje się za pojęciem produktu light?

Według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego produkt „light” to środek spożywczy, który ma o 30% mniejszą wartość energetyczną niż jego niedietetyczny odpowiednik. Czytając etykietę takiego produktu powinnaś zauważyć, że ma on mniej kalorii. Jednak, aby życie nie wydawało się takie proste, producenci żywności stosują pewne sztuczki, które niestety łatwo mogą wprowadzić konsumenta w błąd.
 

Gdzie jest haczyk?

Słownictwo. Niestety istnieje wiele synonimów słowa „light”, które niekoniecznie oznaczają, że produkt jest dietetyczny. Na opakowaniach znajdziesz słowa takie jak: slim czy fit, które wcale nie muszą oznaczać, że dany środek jest dietetyczny. Brak dokładnej regulacji sprawia, że producenci swobodnie modyfikują zawartość składników i chociaż słówko „light” (ang. lekki) zwykle kojarzy nam się ze zmniejszoną zawartością tłuszczu, to tak naprawdę często dotyczy także cukru (np. coca- cola light).

Jak powstaje produkt light?

Jak mówi znane powiedzenie „w naturze nic nie ginie”, tak więc jeśli jakiś składnik produktu zostaje zabrany, to w jego miejsce zostaje wprowadzony inny, niekoniecznie zdrowszy. Często obniżona zawartość tłuszczu = zwiększona zawartość cukru lub zagęszczaczy. Zdarza się, że wbrew pozorom produkt light może mieć więcej kalorii niż ten bez modyfikacji, dlatego zanim zdecydujesz się go kupić porównaj etykiety.

Czy produkty light są zdrowe?

Ciężko jednoznacznie powiedzieć tak lub nie. Produkty te przez swoje modyfikacje zawierają zwykle więcej chemicznych składników, a jak wiemy nasz organizm chemii nie lubi.
Fakt faktem często produkty te mają mniej kalorii, ale odtłuszczenie jogurtu wiąże się z dodaniem cukru, natomiast zmniejszenie kaloryczności czekolady następuje wskutek zamiany cukru na chemiczne substancje słodzące, które jak wiemy są bardzo szkodliwe dla zdrowia. Poza tym tłuszcz jest także ważnym składnikiem diety, a jego brak może np. upośledzać wchłanianie witamin A, D, E, K, które w naszym organizmie pełnią szereg ważnych funkcji.
Pamiętaj, że obniżona kaloryczność takiego produktu wcale nie oznacza, że możesz go jeść bez umiaru i nie przytyjesz. To częsty błąd, który popełniają konsumenci, we wszystkim należy zachować umiar.
 

Dla kogo przeznaczone są produkty light?

W zależności od modyfikacji produktu grupą docelową miały być osoby, które ze względu na swój stan zdrowia musiały wybierać żywność inną, niż tą szeroko dostępną, czyli np. diabetycy lub osoby mające problem z masą ciała. Obecnie jak wiadomo każdy może kupić taki produkt, nie jest to w żaden sposób regulowane, co niestety nie jest wcale dobre, bo jak wspomniałam wyżej często brak w nim wartościowych składników.


Dorota Dziuryk
Opublikowano: 2015-02-11

#light #produkty light #dieta #zdrowe produkty 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!