Świąteczne przejedzenie - jak go uniknąć? cz.I

Zdrowie

17
Grudzień
2014
Myślę, że każdemu z nas zdarza się nie poskromić łakomstwa i po prostu zjeść zbyt dużo. Mamy z tym do czynienia najczęściej w Święta, gdyż jest to jedna z nielicznych okazji, gdy możemy spróbować tak wiele przysmaków, które w trakcie roku pojawiają się rzadko lub wcale.
 

Przedstawię Ci kilka rad, jak uniknąć przejedzenia w Święta,
a tym samym uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości

1. Nie śpiesz się

Spożywając posiłek ważne jest byśmy spożywali go w spokoju i bez pośpiechu. Jedząc szybko na pewno zjesz więcej, ponieważ nasycenie odczuwamy dopiero po około 15- 20 min, przy czym uzależnione jest to także od naszego organizmu. Dopiero po tym czasie do naszego mózgu dociera informacja, że jesteśmy nasyceni, w wyniku pobudzenia ośrodka sytości, który automatycznie hamuje nasze łaknienie.

Jeżeli będziemy jeść szybko, na pewno zjemy więcej niż tak naprawdę chcemy, a przez to będziemy czuć się ociężale.


2. Przewód pokarmowy też potrzebuje odpoczynku

Spożywanie posiłków zaczyna się dla nas zwykle od momentu rozpoczęcia jedzenia, do momentu połknięcia ostatniego kęsa. Jednak w rzeczywistości w naszym organizmie zachodzi wtedy olbrzymia praca, gdyż zaczyna się proces trawienia pokarmu. Mimo tego, że w Święta dajemy sobie dyspensę i dostarczamy organizmowi sporej ilości tłuszczu i cukru, to pamiętajmy o tym, by w rozsądnych porach, mimo wszystko skończyć konsumpcję.

W wielu rodzinach tradycyjnie po kolacji wigilijnej uczestniczy się w Pasterce, a po powrocie następuje kolejna część ucztowania, po czym kładziemy się spać. Nasz przewód pokarmowy też potrzebuje odpocząć, dlatego na 2 godziny przed snem postaraj się już nie jeść.
 

3. Nie koniecznie tłusto i słodko

Warto zwrócić uwagę na technikę przygotowywania potraw. Nie musimy przecież przygotowywać tylko smażonego mięsa, ryby, a do sałatek dodawać tylko majonez. Postarajmy się chociaż w pewnym stopniu przygotować te potrawy bardziej zdrowo.

Rybę można upiec w folii lub pergaminie, a do sałatek dodać majonez wymieszany z jogurtem w proporcji 1:1. Jeśli chodzi o ciasta to także możemy trochę poeksperymentować. Jeżeli składa się ono z biszkoptu i masy (twarogowej, kremowej), gdzie do obydwu dodajemy cukier, warto np. zmniejszyć ilość cukru dodanego do biszkoptu, ponieważ i tak ze względu na krem, ciasto będzie słodkie, ale nie będzie przesłodzone.

Możemy także wybrać bardziej „dietetyczne” ciasta (np. babki, sernik) lub zrezygnować z dodatku polewy czekoladowej lub bitej śmietany.
 

4. Jedz wszystko, ale po trochu

Wiadomo, że gdy przed nami stoi stół zastawiony pysznościami to mamy ochotę pochłonąć wszystko, do ostatniego okruszka. STOP. Skosztuj wszystkiego, ale po trochu. Zjedz kawałek mięsa, łyżkę sałatki, 3 pierogi itp. Spróbujesz wszystkiego, nie wywołując żadnych nieprzyjemnych dolegliwości.

Nasz żołądek jest tak zbudowany, że na skutek przyjmowania pożywienia jego ściany się rozciągają, jednak ma to też swoje granice. Spożycie obfitego posiłku sprawia, że proces trawienia trwa dużo wolniej, przez co pokarm dłużej zalega w żołądku. Może to doprowadzić do bólu brzucha, nudności a nawet wymiotów czy zaparć, a przecież nikt z nas nie chce cierpieć w Święta.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszam do II części.


Dorota Dziuryk
Opublikowano: 2014-12-17

#Świąteczne przejedzenie #przejedzenie #nieprzyjemne dolegliwości #dolegliwości żołądkowe 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!