Zdrowe gotowanie- na parze

Zdrowie

29
Styczeń
2017
Dietetycy namawiają na zdrowy sposób gotowania zwłaszcza osoby, które powinny ograniczyć smażenie albo tych, którzy chcą zredukować masę ciała…

Jeżeli produkty, jakie mamy zamiar ugotować, zanurzamy w wodzie, część substancji smakowych, witamin czy soli mineralnych- do niej przechodzi. Korzystne jest to tylko w wypadku zup, ponieważ zależy nam na odżywczym i wartościowym wywarze. Jeśli natomiast chcemy przygotować warzywa np. na sałatkę- wtedy dobrze jest je wrzucić na parę. Zachowają one więcej składników odżywczych oraz witamin.

Gotowanie na parze odbywa się bez dodatku tłuszczów, ponieważ ciepło przenoszone jest przez parę wodną. Brak dodatku oleju albo masła obniża oczywiście kaloryczność posiłku. Ma to ogromne znaczenie dla osób, które mają cukrzycę, podwyższony poziom cholesterolu czy nadciśnienie. Potrawy, jakie przyrządzamy na parze, nawet bez soli są bardziej wyraziste niż te, jakie gotujemy w nieposolonej wodzie. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ potrawa gotowana na parze nie straciła swoich naturalnych soli mineralnych.

W parowarze można przyrządzać równocześnie kilka składników, na poszczególnych piętrach. Czas gotowania także jest krótszy, dlatego, że temperatura pary wodnej jest wyższa od wrzącej wody. Kolejny plus- brak strachu, że może coś się przypalić czy wykipieć.

Mięso oraz ryby dobrze jest jednak zamarynować na kilka godzin przed gotowaniem ziołami oraz przyprawami, które zostawiamy na potrawie nawet, gdy trafia ona już do parowara. Do nacierania przed przyrządzaniem, dobrze jest wykorzystać te same przyprawy, jakie wrzucamy do wody.

Wybór sprzętów do gotowania na parze jest dość duży. Najlepiej zacząć jednak od najprostszej metody, a mianowicie- wkładki metalowej. Wkłada się ją do garnka z wodą, układa na niej wybrane produkty, następnie przykrywa naczynie pokrywką i na końcu włącza kuchenkę. Jeśli już przekonamy się o tym, że warto jest gotować na parze, możemy poszukać czegoś bardziej profesjonalnego. Idealnie sprawdzą się stalowe garnki z ażurowym elementem, albo parowar. Dzięki niemu potrawy można gotować na kilku poziomach. Dobrym rozwiązaniem są też kuchenki mikrofalowe z funkcją parowego gotowania, które dodatkowo zawierają specjalne naczynie, przeznaczone właśnie do tej funkcji. Czy jest możliwe, aby gotować kilka produktów równocześnie? Pewnie, że tak, np.:

- groszek cukrowy + cebula,

- kawałki kurczaka + marchew,

- szparagi + porcje łososia,

- ryba+ plastry ziemniaków,

- kalafior + filet z kurczaka.

Poza wyjątkowo twardym mięsem i fasolą, na parze można gotować wszystko. Najbardziej jednak poleca się gotowanie różnego rodzaju ryb oraz warzyw i mięs. Dlaczego? Ponieważ czas gotowania tych produktów mieści się tylko w granicach 10- 25 minut.

Opublikowano: 2017-01-29

#gotowanie #parowar #zdrowie 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!