Kasza albo ryż- co lepsze?

Zdrowie

22
Styczeń
2017
Obydwa produkty sprawdzają się w diecie, są zdrowe i pełne wartości odżywczych. Co wybrać?
 
Ryż

Odmian ryżu jest na pewno mniej niż kasz. Podział nam znany to ten na ryż biały (oczyszczony) oraz ciemny- ten pełnoziarnisty. Jeśli chodzi o wartości odżywcze to ciemny ma dużo błonnika- około 4,8 g w 100 g, kiedy natomiast biały- 0,7 g w 100 g. Posiada on także więcej magnezu i selenu, a tłuszcze, które zawiera sprawiają, że jest także cięższy. Jego dodatkowym atutem jest również to, że w swoim składzie ma dużą ilość witamin z grupy B, jakie są niezbędne m.in. dla układu nerwowego.

Pomimo, że biały ryż ma mniej wartościowych składników, wcale go to nie dyskwalifikuje. Nie jest tylko tzw. zapychaczem- wyjątkowo lekkostrawny, przeznaczony dla osób z wrażliwym przewodem pokarmowym.

Nie uczula, jest łagodny w smaku. Szczególnie sprawdza się jako posiłek potreningowy, z dodatkiem np. owoców albo nabiału. Dostarcza na pewno organizmowi dużej dawki węglowodanów, wartościowych protein, lekkostrawnego tłuszczu oraz wielu witamin. Biały ryż potrafi szybko odbudować glikogen mięśniowy. Dodatkowym atutem jest także to, że można go dłużej przechowywać.

Kasza

Jeśli chodzi o wartości odżywcze- kasza nie ma sobie równych. Ma ona niski indeks glikemiczny i dużo błonnika. Jeżeli chodzi o kaloryczność- zależy to od odmiany kaszy. Szklanka ugotowanej gryczanej dostarcza 143 kcal. Jest ona uznawana powszechnie za najbardziej wartościową. Jaglana bądź pszenna dostarcza około 188 kcal, a owsiana 225 kcal.

Kasze są doskonałym pomysłem w posiłkach dla osób, które posiadają w swoim organizmie zbyt mało witamin albo minerałów. Zalicza się tu tych z nadciśnieniem czy przemęczonych i osłabionych. Kasze to źródło żelaza, kwasu foliowego, witaminy E oraz B. Dlaczego posiłek, w którym mamy kaszę tak długo nas syci? Ponieważ rozłożenie zawartych w niej węglowodanów zajmuje dużo czasu.

Jeśli mamy zamiar iść na trening, dobrze jest przygotować sobie ją godzinę do dwóch przed wysiłkiem. Kolejnym atutem kasz jest to, że poprawiają one przemianę materii. Jeśli natomiast narzekamy na wrażliwy żołądek, dobrze jest przygotować sobie mąkę jęczmienną. Mąka taka sprawdzi się doskonale u osób, które mają wrażliwe jelita, pomoże ona także w zwalczeniu wirusa. Wyróżnia ją także to, że ma dużą zawartość kwasu foliowego, witamin z grupy B i betaglukan. Jak ją zrobić? Wystarczy tylko zmielić grubą kasze jęczmienną w młynku do kawy.

Opublikowano: 2017-01-22

#ryż #kasza #zdrowie #dieta 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!