Zamień dotychczasowe produkty na te zdrowsze i pełnowartościowe

Zdrowie

14
Styczeń
2017
Aby wybrać to co zdrowe, wystarczy tylko chwila. Poszukaj więc zamienników na dotychczasowe jedzenie

W dzisiejszych czasach coraz bardziej zwracamy uwagę na to, co jemy. Wielu z nas stara się odżywiać zdrowo. Jednak czy właściwie zwracamy uwagę na dobór dziennych potraw, tak, by posiłki były zbilansowane? Wydaje się nam, że konserwanty bądź barwniki nie mają kalorii, jednak bez wątpienia przyczyniają się one do zaburzeń związanych z przemianą materii. Wpływają np. na funkcjonowanie tarczycy oraz gospodarki hormonalnej organizmu. Dobrze więc pomyśleć o zamiennikach, które będą po prostu mniej tuczące. Jest jednak możliwe, że osoby przyzwyczajone do dużych ilości  tłuszczu albo cukru na początku będą musiały, przekonać swoje kubki smakowe do zdrowych odpowiedników. Warto dlatego, te dobre zmiany, wprowadzać powoli, zwracając uwagę na regularność posiłków.


Oto jakie zamienniki proponuje Ewa Chodakowska dla najczęściej używanych produktów:

1. Bułkę tartą  robioną  z czerstwych pszennych kajzerek zamień na sezam- idealnie nadaje się on do panierowania. Zawiera sporo błonnika i białka.

2. Jogurt owocowy- kupowany w sklepie w 100 g ma jedynie 3- 10 g owoców, a resztę stanowią dodatki smakowe. Zamień na jogurt naturalny z owocami- wybierz taki, który będzie bez dodatku mleka w proszku oraz dorzuć ulubione owoce.

3. Ziemniaki smażone- mają dużo tłuszczu, dlatego zamień na pieczone, które rozłóż wcześniej na blaszce skropionej olejem. Na pewno będą mniej kaloryczne.

4. Kostkę rosołową- jest pełna glutaminianu sodu, a warzywa i zioła  w niej zawarte stanowią jedynie 10 procent. Można je zamienić na przyprawy naturalne i zioła. Najlepiej ugotować wywar z warzyw z ziołami, a później zamrozić małe porcje.

5. Chipsy- są pełne soli i kwasów trans, zamień na pestki, migdały i orzechy, które są pełne składników odżywczych. Pamiętaj jednak, że orzechy są bardzo kaloryczne.

6. Słodycze- mają niemal 100 procent cukru w cukrze. Zamień na sok np. pomarańczowy, oczywiście świeżo wyciśnięty, z dodatkiem żelatyny, rozpuszczonej we wrzątku. Będzie to naprawdę doskonały, pełen witamin zamiennik.

7. Masło- zawiera ono tylko nasycone tłuszcze zwierzęce, jest więc niewskazane w dużych ilościach. Zamień na awokado, które spełni rolę masła. Jest pełne zdrowych tłuszczy nienasyconych.

8. Muesli ze sklepu (zwłaszcza te typu crunchy)- mają - niestety- dodatek syropu glukozowo fruktozowego. Zamiennik to mieszanka płatków, suszonych owoców oraz migdałów.

9. Serki topione- w ich skład wchodzą woda, masło a dopiero później ser. Doskonale kontrastuje tu pasta z białego sera ze szczypiorkiem. Jest zdrowa i na pewno mniej tłusta.

10. Makaron pszenny- zwłaszcza ten cienki, który łatwo się rozgotowuje i ma wówczas wysoki indeks glikemiczny, zamień na żytni (najlepiej razowy) lub z ziarna pełnego przemiału.

11. Dla tych, którzy dbają o linię i mają np. wysoki poziom cukru we krwi, nie są zalecane ziemniaki puree. Jeżeli jednak najpierw, po wcześniejszym ugotowaniu, odstawi się je do lodówki, wytworzy się wtedy tzw. skrobia oporna, dzięki ziemniaki staną się zdrowsze.

Opublikowano: 2017-01-14

#zdrowie #dieta #zakupy #produkty 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!