Jakie działanie ma L- karnityna?

Zdrowie

11
Styczeń
2017
Potocznie nazywana spalaczem tłuszczu, dostępna w aptekach i supermarketach. Czy potrafi wspomóc odchudzanie?

Wszelkie reklamy, które są dostępne w czasopismach albo telewizji obiecują szybkie efekty. Zapewniają, że wystarczy połknąć jedną kapsułkę, by tłuszcz zniknął bezpowrotnie. Czy jest tak rzeczywiście? L- karnityna należy do tzw. substancji lipotropowych, czyli są to substancje przyspieszające spalanie nagromadzonych zapasów. Ich działanie polega na przetwarzaniu tłuszczy na mniejsze cząstki i ich transporcie do miejsc, w których zostaną zamienione na energię i szybko spalone. Poziom L- karnityny pomaga także budować mięśnie, przyspieszając przy tym regenerację po treningu. Kolejna zaleta- obniża poziom złego cholesterolu oraz stymuluje odporność. Wpływa także korzystnie na aktywność tarczycy.

L- karnityna jest substancją, którą organizm potrafi sam również wyprodukować. Potrzebuje do tego witaminy C i tych z grupy B oraz aminokwasów: metiony i lizyny. Czerpie je głównie z  sezamu, warzyw (zwłaszcza strączkowych), z drobiu, z mleka i jajek. Źródło L- karnityny zawarte jest także w czerwonym mięsie, rybach, grzybach i drożdżach. Pamiętać jednak należy, że wysokie temperatury np. w trakcie smażenia zmniejszają jej powstawanie.

Dieta, jaka powinna być stosowana podczas odchudzania dobrze jeśli zawiera L- karnitynę. Dlaczego? Ponieważ przyspieszy ona spalanie pozostawionych rezerw tłuszczu, nie tracąc przy tym mięśni. Jeśli nasza dieta jest niskokaloryczna i uboga w mięso, warto pomyśleć o suplementach. W trakcie intensywnych i długich treningów, dobrze jeśli wspomożemy nimi organizm  zwiększając tym samym jego wytrzymałość. Substancja ta wpływa korzystnie również na pracę układu nerwowego. Suplementy najlepiej stosować rano lub w porze obiadu. Nie poleca się pory wieczornej- można się wtedy niepotrzebnie pobudzić. Jeśli uprawiamy aktywność fizyczną, bierzmy suplementy 30- 60 minut przed treningiem. Dawka, która uchodzi za tę optymalną to 500 mg w trakcie lub po posiłku. Ważne jest to, by nie stosować środków z L- karnityną cały czas. Najlepiej po 2- 3 miesiącach zrobić sobie przerwę, by później po nich wrócić.

Istnieje kilka związków, które działają podobnie jak L- karnityna. Są nimi:

1.CLA czyli sprzężony kwas linolowy. Zmniejsza on stężenie glukozy i cholesterolu we krwi, działa przeciwmiażdżycowo. Posiadają go np.: mleko, masło i sery.

2.Inozytol. Działa przede wszystkim kojąco na układ nerwowy i pomaga utrzymać stabilny poziom cukru we krwi. Jego źródła zawierają: orzechy, zboża i warzywa.

3.Cholina.Wspomaga usuwanie tłuszczu z organizmu, hamuje także procesy, które są odpowiedzialne za jego odkładanie. Poprawia także pracę układu nerwowego. Można znaleźć go w żółtkach jaj oraz kiełkach pszenicy.

Opublikowano: 2017-01-11

#l-karnityna #sport #zdrowie #dieta 

Galeria:
Komentarze:
Zaloguj się aby móc komentować!